کد مطلب: 7613 تعداد بازدید: ۱۱۶۰

« آشنايي با مركز مديريت حوزه هاي علميه خواهران »

چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۱
 
اين مركز در اواخر سال 1375 از سوي شوراي عالي حوزه علميه قم  به منظور ساماندهي و هدايت ونظارت برتحصيلات حوزوي زنان و نيز فراهم‌سازي بستر توسعه پايدار حوزه‌هاي علميه بانوان تأسيس گرديد و فعاليت‌هاي خود را براي تحقق مأموريت‌ها و سياست‌ها و اهداف ذيل آغاز نمود.
 
مأموريت‌ها :
1.  تربیت خواهران مستعد وکارآمد برای رفع نیازهای دینی جامعه ، نظام اسلامی و حوزه‌های علمیه.
2.   صیانت و دفاع از جامعیت ، بالندگی و برتری اسلام و معارف اهل بیت (اسلام ناب محمدی) در برابر شبهات، بدعت ها ، خرافات و اندیشه های التقاطی وانحرافی مطرح میان زنان وخانواده‌ها.
3.  تبلیغ ، ترویج ، تثبیت و تعمیق ارزشها ومعارف اسلامی در میان نسوان و خانواده‌های آنان.
4.  تبیین حقانیت و کارآمدی دین مبین اسلام ومکتب اهل بیت (اسلام ناب محمدی) در پاسخگویی به نیازهای زنان وخانواده آنان.
5. نظریه پردازی و تولید علم در عرصه مسائل زن و خانواده مبتنی بر اسلام ومعارف وحیانی.
6. تحقیق، بررسی و استنباط احکام وآموزه های اسلامی در مسائل اختصاصی زن و خانواده.
7. حمایت از حضور و فعالیت مؤثر خواهران حوزوی در پشتیبانی از تحکیم ، ارتقاء و گسترش نظام اسلامی.
8.    حمایت از مشارکت مؤثر خواهران  حوزوی در حمایت از ایجاد ، استقرار و گسترش تمدن اسلامی در جهان به ویژه در عرصه زنان و خانواده‌ها.  
 
سياست‌های بنیادین :
  1. تأکید بر اصل ایمان، تقوی، عفاف، تعهد، تخصص و شایسته‌سالاری در جذب، بکارگیری و ارتقاء نیروی انسانی در تمامی ابعاد و سطوح کارکردی مرکز.
  2. اهتمام نسبت به حضور و مشارکت زنان در برنامه‌ریزی، مدیریت علمی و اجرایی ستاد، دفاتر، مؤسسات و واحدهاي حوزوي، تابعه يا وابسته، و پیگیری افزایش حضور بانوان فرهیخته در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی متناسب با شأن و منزلت آنان با تأکید بر تعمیق گرایش طلاب نسبت به ایجاد، حفظ و تحکیم خانواده.
  3. توجه عمیق به آموزش‌ها و مهارت‌های اختصاصی زنان و تنوع بخشی آن‌ها متناسب با نقش‌آفرینی علمی و فرهنگی اجتماعی زنان در عرصه‌های مختلف زندگی.
  4. اهتمام نسبت به تبیین نظام‌مند مبانی اسلام در زمینه شخصیت، جایگاه، حقوق و مسؤولیت‌های زنان در خانواده و اجتماع؛
  5. مشارکت مؤثر در توسعه و تقویت فرهنگ دین‌مداری و پایبندی به اعتقاد، ارزش‌ها و حدود الهی و ایجاد مصونیت در برابر شبهات و تهاجم فرهنگی و حاکمیت فرهنگ عفاف و حجاب.
  6. تلاش برای کسب استقلال مرکز به مفهوم حفظ ماهیت حوزوی و عدم گرایش به مبانی، روش‌ها و استانداردهای نظام‌های آموزشی غیر دینی، مستقل و خودکفا از بودجه و قوانین دولت و به عنوان یک مجموعه خودگردان، متعامل با نظام اسلامی.
  7. اهتمام نسبت به آزاداندیشی در تولید علم و قبول مسؤولیت در توسعه علمی، فرهنگی و سیاسی کشور و تمدن‌سازی انقلاب اسلامی؛
  8. اهتمام نسبت به تنقیح مباحث دینی مربوط به زن و خانواده و زمینه‌سازی برای حل مسائل زنان از منظر دین و ایجاد وحدت‌ نظر بین اندیشمندان و صاحب‌نظران اسلامی در مسائل اصولی و بنیادین آنان؛
  9. تأکید بر تمرکز در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی کلان و نظارت راهبردی و نیز عدم تمرکز در انجام مأموریت‌ها و فعالیت‌ها و حصول اهداف از طريق واگذاري اختيارات و مأموريت‌ها به ستادهای استانی و منطقه‌ای، قطب‌های علمی و دفاتر و واحدهاي حوزوي تابعه و وابسته؛
  10. اهتمام نسبت به «چابكي، توازن و توانمندي» در ايجاد و استمرار سازمان اداره‌كننده حوزه‌هاي علميه خواهران.
 
اهداف کلان مرکز در افق چشم انداز
1.  ارتقاء و تثبیت جایگاه مرکز و حوزه‌های علمیه خواهران به عنوان نهادی مستقل و مرجع در مسائل علمی، فرهنگی و دینی جامعه زنان در سطح ملی و منطقه‌ای.
2.  دستیابی به نظام آموزشی- تربیتی با رویکرد تقویت پژوهش مبتنی بر فقه حکومتی و بهره‌مند از اصول اساسی و ارزشی حوزه‌های علمیه خواهران.
3. بهبود و ارتقاء علمی و فرهنگی حوزه‌هاي علمیه خواهران متناسب با نقش و مأموریت‌های مرکز در هندسه علمی و فرهنگی کشور از طریق به‌گزینی و بازآفرینی علوم رایج حوزه، بهره‌گیری از علوم اسلامی و انسانی و تأسیس علوم میان‌رشته‌ای و سایر طرق.
4. افزایش کمی و کیفی جذب افراد مستعد و تربیت آنان بر اساس اسوه‌های دینی چون حضرت زهرا«علیهاالسلام» و پرورش شخصیت دین‌محور پایدار در فراگیران و ارتقاء توانمندی آن‌ها جهت ایفای نقش مؤثر در مسؤولیت‌های خانوادگی، علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی.
5. ارتقاء همگامی و همراهی کادر علمی- اداري و طلاب مرکز با پیشرفت‌ها و تحولات علمی جاری در بستر زمان با بهره‌گیری مناسب از شیوه‌های کاربردی و ابزارها و فناوری‌های نوین و بدیع علمی، آموزشی و فرهنگی.
6. ترویج و تعمیق باورها، ارزش‌ها و احکام دینی در جامعه زنان و هدایت جامعه به سوی الگوی کامل زن مسلمان از طریق تولید و عرضه محصولات فرهنگی متناسب با نیازهای مخاطبان با استفاده از فناوری و تجهیزات روزآمد.
7. ارتقاء توان پاسخگویی علمی و منطقی به نیازهای فکری و معرفتی و شبهه‌زدایی به ویژه از جامعه زنان در حوزه مأموریت‌های مرکز.
8. دستیابی نظام جامع اطلاع‌رسانی به منظور تأمین نیازهای فکری و فرهنگی اقشار و اصناف مختلف با بهره‌گیری از ابزارهای رسانه‌ای، متناسب با نیازهای فردي، اجتماعي و حكومتي مخاطبان.
9. تقویت و تحکیم اقتدار نظام اسلامی از طریق تبیین و تشریح مبانی، ارکان و ساختارهای حکومت دینی و اصل رکین ولایت فقیه و نیز زمینه‌سازی و مساعدت در برقراری قسط و عدل و جریان دادن دین در زندگی.
10. افزایش سهم تأثير زنان فرهیخته حوزوي در نهادهای فرهنگی- اجتماعی و سیاسی در توسعه و مهندسی فرهنگی کشور متناسب با شأن آنان در نظام اسلامي.
11. تأمین، توسعه و ارتقاء منابع انسانی مورد نیاز مراکز، دفاتر، مؤسسات علمی فرهنگی و واحدهاي آموزشي- تربيتي تابعه و وابسته.
12.  بهره‌مند ساختن فراگیر همه افراد علاقمند از خدمات علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران با ایجاد زمینه و فرصت عادلانه برای همه و توزیع متناسب امکانات در سراسر کشور و راه‌اندازی دوره‌های آموزشی مجازی، حضوری، نیمه‌حضوری و غیرحضوری.
13.  افزایش ظرفیت‌های علمی مناطق و مدارس شهرستان‌ها با حمایت از استقرار، هجرت دادن و اعزام فرهیختگان و علماء در واحدهاي آموزشي –تربيتي و حوزه‌های علمیه خواهران.
14. زمینه‌سازی و حمایت از ایجاد و توسعه مؤسسات علمی فرهنگی، انجمن‌های علمی و تشکل‌های مردم‌نهاد اجتماعی، فرهنگی با مشارکت نهادها، سازمان‌ها و افراد ذی‌ربط به منظور بهره‌برداری از ظرفیت‌های علمی و فرهنگی دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه خواهران.
15. ارتقاء و توسعه کیفیت امور اداری، اجرایی، علمی و فرهنگی واحدهاي آموزشي - تربيتي مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها با ایجاد ستادهای استانی و منطقه‌ای و قطب‌های علمی.
16. ایجاد و توسعه منابع مالی جدید و افزایش درآمدهای مرکز با جلب وجوهات شرعي، تبرعات، موقوفات و حمایت‌های مردمی و ارائه محصولات فرهنگی و خدمات علمی و پژوهشی.
17. انتقال هدفمند تجارب و دستاوردهای علمی و فرهنگی مرکز به خارج از کشور خاصه کشورهای شیعه‌نشین مجاور در چارچوب سیاست‌های فرهنگی کشور و قوانین مرتبط.
  1. افزايش و ارتقاء تعامل با نظام اسلامی و جلب حمايت‌هاي لازم در راستاي تحقق مأموریت‌ها و مسؤولیت‌هاي حوزه‌هاي علميه در عرصه‌های فرهنگی- سیاسی و اجتماعی.
 
ساختار سازماني مركز
مركز، پيشبرد سياست‌هاي فوق و تحقق مأموريت‌هاي محوله خود را، در قالب پنج معاونت (فرهنگي - تربيتي، آموزش، پژوهش، شهرستان‌ها و اداري –مالي )، سه دفتر (برنامه‌ريزي و نظارت، فناوري اطلاعات و مطالعات و تحقيقات زنان) با استفاده از «شوراي اداري»، «شوراي برنامه ريزي آموزشي –تربيتي »، كارگروه‌هاي «ارزيابي» ، «پشتيباني» و‌ «تأسيس» و نيز با ايجاد مديريت‌هاي«منطقه‌ای» و «استاني» دركشور به انجام مي‌رساند.
 
اهم وظايف
مديريت مركز:مدير و قائم مقام، عالي‌ترين مقام تصميم گيرنده مركز مي باشند كه عهده دار انجام مأموريت‌ها و وظايف محوله‌اند و تحقق اين مهم را از طريق دفاتر، معاونت‌ها و شوراهاي تعيين شده ذيل هدايت، نظارت و پي گيري مي‌كنند.
 
شوراي اداري:
مهمترین مرجع تصمیم‌گیری در امور اجرایی و اداری مرکز، پس از مديريت مركز مي‌باشد که اعضای آن عبارتند از:
1ـ مدير 2ـ قائم‌مقام 3ـ معاون پژوهش 4ـ معاون آموزش 5ـ معاون شهرستانها 6ـ معاون فرهنگي و تربيتي 7ـ معاون اداري مالي 8ـ مسؤول دفتر مدير 9ـ مسؤول دفتر برنامه‌ريزي و نظارت 10‌ـ مدير برنامه و بودجه 11ـ مسؤول دفتر مطالعات و تحقيقات زنان 12 ـ مسؤول دفتر فناوري اطلاعات 13ـ مدير ارتباطات و توسعه همكاري‌ها 14ـ مسؤول دفتر مطالعات راهبردي.
اهم وظایف این شورا به شرح ذیل مي‌باشد:
1- تصويب آيين‌نامة داخلي شورا؛
2- تبيين و تصويب وظايف و فعاليت‌هاي معاونت‌ها و دفاتر و تصويب نهايي آيين‌نامه‌هاي كلان اجرايي مربوط به آن‌ها؛
 3- ايجاد هماهنگي بين معاونين و مسؤولين دفاتر از طريق اخذ و بررسي گزارشات كتبي و شفاهي و اتخاذ تدابير مناسب در رفع مشكلات و موانع اجرايي و نيز تبيين و تصويب گردش جريان امور در مركز؛
 4- تصويب طرح‌ها و لوايحي كه جهت ارائه به شوراي عالي تنظيم گرديده است؛
  5- پي‌گيري وظايف و اموري كه از سوي مدير به شورا واگذار مي‌شود؛
 6- تصميم‌گيري در امور مهم مربوط به مركز مديريت حوزه‌هاي خواهران؛
7- تصميم‌گيري در مورد صدور اطلاعيه و اعلام مواضع در مقاطع حساس و داراي اهميت.
شورای برنامه‌ریزی آموزشی- تربیتی:
 شورای برنامه­ریزی آموزشی - تربیتی، شورایی تخصصی متشكل از مدیر مرکز، دبير شورا، معاونين پژوهش، آموزش و فرهنگی- تربیتی، مسؤولين دفاتر مطالعات و تحقيقات زنان و برنامه‌ریزی و نظارت و دو كارشناس پژوهشي، دو کارشناس آموزشي، دو كارشناس تربيتي و دو نفر كارشناس متناسب با موضوع جلسه مي‌باشد که به منظور انجام امور ذيل در حوزه مدير مركز تشکیل می‌گردد:
1- بررسي و تصويب امور كلان نظام جامع تعليم و تربيت نيروي انساني حوزه‌هاي علميه خواهران مشتمل بر موارد ذيل:
1-1- اصول و سياست‌هاي حاکم بر برنامه‌ریزی نظام تعليم و تربيت نيروي انساني شامل نظام‌هاي فرهنگي- تربيتي، آموزشي، پژوهشي و تبليغي؛
2-1- هرم ارتقاء و تعليم و تربيت نيروي انساني در ابعاد تربيتي، علمی و مهارتی شامل طراحی کیفی برنامه‌هاي کلان تعليم و تربیت و تعیین مراحل و مراتب تحقق آن؛
3-1- سياست‌هاي حاكم بر تحقق نظام تعليم و تربيت نيروي انساني (نظام‌هاي فرهنگي- تربيتي، آموزشي، پژوهشي و تبليغي)؛
4-1- نظام‌هاي فرهنگي- تربيتي، آموزشي، پژوهشي و تبليغي؛
5-1- انواع فعالیت‌ها و برنامه‌هاي لازمه تعليم و تربيت نيروي انساني (فرهنگي- تربيتي، آموزشي، پژوهشي و ...) و تعيين سهم هر يك از آن‌ها؛
6-1- انواع روش‌های كلان اجراي برنامه‌ها و فعاليت‌هاي فوق (حضوری، غیرحضوری و ...)؛
7-1-  مقاطع محقق‌کننده هرم تعليم و تربيت نيروي انساني (مقطع‌بندی و سطح‌بندي هرم ارتقاء)؛
2- بررسي هماهنگي محتوايي كليت برنامه‌هاي فرهنگي-تربيتي، آموزشي، پژوهشي و تبليغي، رفع مغايرت‌ها و ملاحظه تناسبات كلي اجرايي آن‌ها، از طريق طرح و تصويب برنامه‌هاي فراگير و مستمر معاونت‌ها و دفاتر.
 
کارگروه ارزیابی:
اين كارگروه با حضور معاونين، مسئول دفتر برنامه‌ريزي و نظارت و تعدادي از مديران به بررسي وضعيت واحدهاي حوزوي موجود و ارزيابي نقاط قوت و ضعف آنان، تصميم‌گيري در خصوص امور واحدهاي حوزوي معطل يا منحل شده، تعيين وضعيت پذيرش سالانه واحدهاي حوزوي و ميزان و نحوه اعطاي كمك‌هاي مركز به واحدهاي حوزوي تابعه مي‌پردازد.
كارگروه پشتيباني:
این کارگروه با حضور مسئول دفتر برنامه‌ريزي و نظارت، معاونين شهرستان‌ها و اداري-مالي، مسؤول دفتر امور پشتيباني واحدهاي حوزوي و مدير برنامه و بودجه به بررسي و تصميم‌گيري در مورد نيازهاي مالي واحدهاي حوزوي تابعه در زمينه تعمير و نگهداري، تجديد بنا، احداث و تجهيز می‌پردازد.
كارگروه تأسيس: 
اين كارگروه با عضويت مسئول دفتر برنامه‌ريزي و نظارت و معاونين شهرستان‌ها، فرهنگي-تربيتي، آموزش، اداري-مالي، مدير حوزه علميه استان مربوطه و مدير تأسيس و توسعه به بررسي و تصميم‌گيري در رابطه با تأسيس يا تحت پوشش قرار گرفتن واحدهاي حوزوي‌اي كه به هر علت تأسيس آن‌ها از سوي همه يا برخي از معاونت‌ها و دفاتر مركز با مخالفت مواجه مي‌گردد، مي‌پردازد.
 
دفتر برنامه ريزي و نظارت:
اين دفتر متشكل از سه مديريت نظارت و ارزیابی، آمار و اطلاعات و برنامه و بودجه درانجام وظايف ذيل فعاليت مي‌كند:
1- تهيه، جمع آوري، نگهداري و سامان دهي آمار و اطلاعات مورد نياز مركز براي اجراي مأموريت‌هاي محوله.
2- برآورد برنامه و بودجه سالانه پس از اخذ پيشنهادهاي معاونت‌ها ارايه به مدير مركز جهت تصويب نهايي.
3- انجام دادن بازرسي‌ها و نظارت‌هاي مورد نياز و ضروري.
4- بررسي شكايات واصله و رسيدگي به آن‌ها.
5- بررسي و تكميل طرح‌ها، پيشنهادها و آيين‌نامه‌ها جهت طرح در شوراي اداري.
6- تهيه دستور كار شوراي اداري و اعلام آن به اعضاي شورا.
7- تدوين صورت جلسات شوراي اداري و ارسال آن به دفتر مدير.
8-تهيه و تدوين گزارش‌هاي عملكرد مركز جهت ارايه به شوراي عالي.
9- اطلاع‌رساني به معاونان و مديران مركز و مدارس درباره امور مورد نياز آنان براي اداره حوزه‌هاي خواهران.
10-  تشكيل کارگروه‌های «ارزیابی» و «پشتیبانی».
 
 
دفتر فناوري اطلاعات:
 اين دفتر با دو مديريت «ایجاد وگسترش شبکه‌ها» و «ایجاد و گسترش سامانه‌ها» فعاليت‌هاي زير را بر عهده دارد:
1-   مطالعه، تحليل و ارزيابي روش‌هاي نوين آموزشي و ارتباطي رايج دنيا و اطلاع رساني، به معاونت‌ها و دفاتر مركز، جهت استفاده در انجام مأموريت‌هاي مركز و تبديل دستاوردها و مفاهيم كليدي آن به مفاهيم و روش‌هاي قابل فهم و اجرا در زمينه آموزه‌هاي ديني و بومي‌سازي آن در حوزه‌هاي علميه خواهران.
2-   مشاوره و ارائه خدمات كارشناسي فني در زمينه فناوري آموزشي- فرهنگي و اطلاع‌رساني به معاونت ها، دفاتر و ساير بخش‌هاي زيرمجموعه مركز.
3-   مطالعه و طراحي فني و پيشنهاد نظام نوين آموزش مجازي ( غيرحضوري، نيمه‌حضوري ) اعم از سيستم جامع و تك درس، در چارچوب مصوبات و ضوابط مركز.
4- توليد و تكثير محصولات آموزشي، فرهنگي، پژوهشي و اداري در قالب‌هاي ديداري و شنيداري ( فيلم، لوح فشرده، كاست و...).
5- توليد محصولات كمك‌آموزشي و عكس، اسلايد، پوستر، نقشه، لوح، كارت، تابلوهاي تصويري، احجام هندسي، سرگرمي‌هاي فكري و...
6-  تحليل سيستم، تجزيه، طراحي و توليد يا تهيه، تكميل و اصلاح نرم‌افزارهاي مورد نياز مركز در زمينه‌هاي آموزشي، فرهنگي، پژوهشي و اداري جهت توسعه كاربري فناوري اطلاعات و مكانيزه شدن امور.
7- طراحي، راه اندازي و نگهداري فني پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مركز.
8-  پشتيباني فني شبكه‌هاي مركز و ارايه خدمات سخت‌افزاري به معاونت‌ها و دفاتر مركز.
9- كارشناسي و ارايه خدمات فني لازم در زمينه تهيه، توليد، اصلاح و تكميل نرم‌افزارها و سخت‌افزارهاي مورد نياز مركز.
 
مرکز تحقیقات زن و خانواده:
 اين مرکز با هدف مقابله با تهاجم فرهنگي و تبيين ديدگاه‌هاي اصيل اسلامي در امور زنان و در صحنه بين‌المللي براي پيشگيري از انتصاب نسبت‌هاي متفاوت به شرع مقدس اسلام در امور فوق و پاسخگويي به شبهات و ابهامات مطروحه، از طرف مركز مديريت در تابستان 1377 تأسيس شد.
انجام فعاليت‌هاي پژوهشي در حوزه مباحث زنان، ارتباطات علمي ـفرهنگي با شخصيت ها و مراكز، برگزاري دوره‌هاي آموزشي و ارائه خدمات پژوهشي و اطلاع رساني ازجمله وظايف اين دفتر در اين راستا مي‌باشد.
 
معاونت فرهنگي تربيتي:
 اين معاونت باحضور سه مديريت پرورشي، تربيتي و تبليغ در زمينه‌هاي ذيل انجام وظيفه مي‌نمايد:
1- تلاش در جهت ايجاد هسته‌‌هاي مشاوره طلاب در حوزه‌هاي علميه ونظارت برآن‌ها.
2- تهيه و انتشار نشريه سراسري مخصوص طلاب خواهر.
3- ايجاد و توسعه كتابخانه و نوارخانه سمعي و بصري مورد نياز طلاب.
4- تلاش در جهت اعتلاي ابعاد اخلاقي و رفتاري طلاب.
5- نظارت بر مراعات مسائل فرهنگي در ساخت بناي مدارس و تبليغات داخلي.
6- برگزاري و نظارت براردوهاي زيارتي، علمي، اخلاقي ... و تعيين ضوابط آن‌ها.
7- برگزاري مسابقات، ميزگردها و مباحث جمعي و نظارت بر حسن اجراي آن‌ها.
8- هدايت و نظارت برتقويت بنيه تبليغاتي طلاب با استفاده از شيوه‌هاي سخنراني، نويسندگي، مناظره و ساير روش‌هاي تبليغي.
9-  شناسايي قابليت و توان تبليغي طلاب و تلاش درجهت رشد آن ها.
10-  معرفي طلاب مبلغه به مراكز نيازمند.
11-  پشتيباني حوزه‌ها به منظور امكان بهره‌گيري از طلاب در نشر معارف اسلامي متناسب باتوان آن‌ها.
12-  فراهم‌سازي امكان ارتقاي سطح اخلاقي، آگاهي‌ها وعملكرد مربيان با هماهنگي معاونت هاي «آموزش» و «شهرستان‌ها».
 
معاونت آموزش:
 اين معاونت از پنج مديريت با عناوين مديريت «تهیه و تدوین متون و منابع آموزشی»، «سنجش و پذيرش»، «اموراساتيد»، «امورتحصيلات تكميلي» و« امور آموزش عمومي» تشكيل شده است كه اهم و خلاصه وظايف آن‌ها به شرح ذيل مي‌باشد:
1- هدايت و حمايت از حوزه‌هاي تابعه در جهت اجراي نظام آموزشي مصوب.
2-  نظارت بر پذيرش طلاب و نيز اجراي نظام آموزشي مصوب درحوزه‌هاي تابعه.
3- انجام پذيرش سراسري طلاب به وسيله مركز در موارد لزوم.
4- فراهم‌سازي زمينه ارتقاي سطح علمي و اخلاقي اساتيد، با هماهنگي معاونت‌هاي «فرهنگي –تربيتي» و «شهرستان‌ها».
5- هم‌كاري با حوزه‌هاي تابعه در جهت تكميل كادر علمي آن‌ها.
6- فراهم‌سازي امكان تبيين وضعيت فارغ‌التحصيلان در مقاطع، سطوح و دوره‌هاي مختلف و اعطاي مدارك متناسب به آن‌ها.
7- طراحي و تنظيم سيستم ارزيابي آموزشي و نظارت بر حسن اجراي امور آموزشي.
8- طراحي و تنظيم الگوي آموزشي حوزه‌هاي عمليه و هدايت و نظارت برحسن اجراي آن‌ها.
9- تصدي تدوين متون درسي درسطوح مختلف آموزشي حوزه‌هاي علميه خواهران با بهره‌گيري مستقيم و غيرمستقيم از پژوهشگران حوزوي.
10-  بازبيني متون درسي و تهيه اصلاحات لازم درآن‌ها، متناسب با نيازهاي فردي و اجتماعي زنان.
 
معاونت پژوهش:
 اين معاونت با سه مديريت«پشتیبانی پژوهشی»، «ساماندهی امور پژوهشی واحدهای حوزوی» و «ساماندهی امور پژوهشی عمومی» امور ذيل را عهده‌دار مي‌باشد:
1- هدايت و نظارت بر تحقيقات درحوزه‌هاي علميه خواهران از طريق سازمان‌دهي موضوعات، روش‌ها و كيفيت بهره‌گيري از آن‌ها.
2- شناسايي و سازماندهي محققان و فضلاي خواهر در سراسر كشور به منظور معرفي به مراكز و مجامع فرهنگي.
3- ايجاد ارتباط و همكاري با مراكز علمي، فرهنگي و پژوهشي داخلي و خارجي.
4- تهيه ونگهداري منابع اطلاعاتي قابل استفاده از حوزه و بازيابي، پردازش و ارايه آن‌ها برمبناي سفارش مديران مدارس و كارشناسان مركز.
 
معاونت شهرستان ها:
 اين معاونت با دو مديريت «تأسيس و توسعه» و «بهره‌برداري» با شرح وظايف ذيل فعاليت مي‌نمايند:
1- شناسايي حوزه‌هاي علميه خواهران در سراسر كشور و انتقال اطلاعات مربوط به آن ها به مركز.
2- بررسي و تكميل پرونده‌هاي متقاضيان تأسيس حوزه علميه و نيز تحت پوشش قرارگرفتن و ارائه پرونده‌هاي مذكور به مديريت مركز جهت صدور مجوز.
3- هدايت و نظارت بر عملكرد مديران و مؤسسين حوزه‌هاي علميه تابعه.
 
معاونت اداري مالي :
اين معاونت با چهار مجموعه «امور مالی»، « امور اداری و منابع انسانی»، « امور پشتیبانی واحدهای حوزوی» و «امور فنی -مهندسی و عمران» وظايف زير را انجام مي دهد:
1- تلاش در جهت تأمين نيازمندي‌هاي اقتصادي معاونت‌ها و حوزه‌هايخواهران.
2- نظارت بر حسن اجراي مصوبات و مقررات امور مالي  در حوزه‌هاي تابعه.
3- پيش‌بيني اعتبار مورد نياز سالانه براي پشتيباني از مركز و مدارس تابعه.
4- پي‌گيري تأمين و تخصيص اعتبارات مصوب سالانه.
5- انجام دادن امور اداري و خدماتي مركز و مجموعه‌هاي وابسته.
6- حمايت و نظارت بر حسن اجرا  و ارتقاي امور اداري و خدماتي مدارس.
7- انجام امور ساختماني و تأسيساتي مركز و مجموعه‌هاي وابسته.
8-  حمايت، پشتيباني و نظارت بر تأمين و گسترش مكان مدارس علميه.
9-  حمايت و پشتيباني از تجهيز مدارس علميه.
10-  مساعدت و حمايت از احياء و حفاظت از املاك، مستغلات، موقوفات و ساير اموال حوزه‌هاي علميه خواهران.